Op de steen in Garnwerd staan drie raderen, met elk in het midden een centrum waaruit acht spaken naar het deels dubbele rad lopen.
en 3. In het kerkmuseum in Jannum (deze ‘buitenpost’ van het Fries Museum herbergt een aantal middeleeuwse sarcofagen, grafplaten en andere grotere stenen objecten) bevindt zich een sarcofaagdeksel met de afbeelding van een cirkel met acht stralen. Deze is afkomstig uit Beets. Op het oude kerkhof van Beets werden in het verleden mogelijk twaalf grafplaten gevonden (deze zijn te vinden in de dokumentatie van de heer Heinsbroek), die deels dus in Jannum liggen en deels verdwenen zijn. Fysiek verdwenen is helaas een fragment van een sarcofaagdeksel met twee concentrische cirkels en een zesspakig rad.
Uit Baflo komt een fragmentaire afbeelding bestaande uit zes concentrische cirkels met acht stralen; de steen ligt thans in het depot van het Groninger Museum in Hoogkerk.
Uit de OLV kerk in Harderwijk is een zeer verweerde grafplaat met een cirkel met acht stralen afkomstig;
Uit Zwaag is een plaat afkomstig met – afhankelijk hoe je het interpreteert – mogelijk vier cirkels met acht stralen.
Tenslotte komt er uit Midwolde nog een afbeelding met zes cirkels en acht stralen.
Ik kom al tientallen jaren in Garnwerd, had de kerk meerdere keren bezocht, maar na lezing van Heidense Heiligdommen eergister voor het eerst aandachtig dat deksel bekeken. Fascinerend. Dank.
Beste Judith, heb je nog een vervolg gedaan op je onderzoek naar die platen met zonnewielen? Ben daar zeer in geïnteresseerd, mocht het het geval zijn. Vandaag de kerk in Garnwerd opnieuw bezocht (als onderdeel van de voltrekking van een jaarlijks terugkerend familieritueel) en uitvoerig bij deze plaat stilgestaan. Er valt elke keer weer meer te ontdekken.
Beste Alfred, tot op zekere hoogte. Voor Nederland denk ik dat ik het overzicht van wat er is, wel min of meer compleet heb. Mijn aandacht concentreert zich nu op het voorkomen en de betekenis van de zonnewielen in het verleden. Dat is nog niet zo eenvoudig, ze komen voor vanaf de late bronstijd.
Dag Judith,
half serieus en zonder enige kennis van jouw onderzoek heb ik in het Garnwerder dorpskrantje Gört gespeculeerd over de hypothese dat je ‘Garnwerd’ moet lezen als ‘de wierde van Grano’ en dat die Grano vernoemd was naar de gallische Apollo ‘Grannus’ . Die zonneraderen zijn dan symbolen van die Grannus. Als enige referentie gaf ik een stukje uit de duitse wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Grannus
Benieuwd naar je commentaar en naar dateringen.
Dag Wilbert,
Leuke gedachte, maar het lijkt me toch niet echt waarschijnlijk dat het klopt. Algemeen wordt de naam Garnwerd inderdaad verklaard als ‘Grano’s wierde’, waarbij Grano de persoonsnaam zou zijn. Die komt verder in het gebied nauwelijks voor. De plaatsnaam wordt vanaf de 11e eeuw vermeld, wat weer in overeenstemming is met het uiterlijk van de kerk en de sarcofaagdeksel, die ik in de 12e/13e eeuw zou dateren. Alleen: plaatsnamen met een romano gallische en een germaans gedeelte zijn redelijk zeldzaam, allemaal door naamkundigen uitgezocht en komen per definitie alleen voor in gebieden met een gemengde inheemse/ germaanse bevolking en dan moet je beneden de rivieren zijn en niet zo verder noordelijk als Groningen.
Beste, Volgens mij is het gewoon een christelijk kruis-symbool, bedoeld om de weg veilig te houden voor de reiziger. Gietijzer is gebruikt omdat het langer goed blijft dan hout.
Ik zie in het rood stenen sarcofaag deksel uit Garnwerd niet persé een zonnewiel maar eerder het stuur van een schip.
Zou dit misschien een deksel van het graf van een schipper geweest kunnen zijn?
En dan een ‘voorname’ want een met drie boten?
Hallo Renate,
Op zich een goede gedachte, want de afbeelding lijkt inderdaad sprekend op een modern stuurwiel. Alleen…in de periode waaruit deze sarcofagen dateren (11e-12e eeuw) werden schepen of met een roer aan de zijkant van het schip bestuurd of met een roer aan de achterzijde dat met een helmstok direct gestuurd werd. Dus het kan qua tijd niet. Groet, J.
Interessant artikel! Wat leuk dat deze voor christelijke afbeeldingen er nog zijn en dat je die info met ons wilt delen.
Ik kom al tientallen jaren in Garnwerd, had de kerk meerdere keren bezocht, maar na lezing van Heidense Heiligdommen eergister voor het eerst aandachtig dat deksel bekeken. Fascinerend. Dank.
Dank voor het compliment!
Beste Judith, heb je nog een vervolg gedaan op je onderzoek naar die platen met zonnewielen? Ben daar zeer in geïnteresseerd, mocht het het geval zijn. Vandaag de kerk in Garnwerd opnieuw bezocht (als onderdeel van de voltrekking van een jaarlijks terugkerend familieritueel) en uitvoerig bij deze plaat stilgestaan. Er valt elke keer weer meer te ontdekken.
Beste Alfred, tot op zekere hoogte. Voor Nederland denk ik dat ik het overzicht van wat er is, wel min of meer compleet heb. Mijn aandacht concentreert zich nu op het voorkomen en de betekenis van de zonnewielen in het verleden. Dat is nog niet zo eenvoudig, ze komen voor vanaf de late bronstijd.
Dag Judith,
half serieus en zonder enige kennis van jouw onderzoek heb ik in het Garnwerder dorpskrantje Gört gespeculeerd over de hypothese dat je ‘Garnwerd’ moet lezen als ‘de wierde van Grano’ en dat die Grano vernoemd was naar de gallische Apollo ‘Grannus’ . Die zonneraderen zijn dan symbolen van die Grannus. Als enige referentie gaf ik een stukje uit de duitse wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/Grannus
Benieuwd naar je commentaar en naar dateringen.
Dag Wilbert,
Leuke gedachte, maar het lijkt me toch niet echt waarschijnlijk dat het klopt. Algemeen wordt de naam Garnwerd inderdaad verklaard als ‘Grano’s wierde’, waarbij Grano de persoonsnaam zou zijn. Die komt verder in het gebied nauwelijks voor. De plaatsnaam wordt vanaf de 11e eeuw vermeld, wat weer in overeenstemming is met het uiterlijk van de kerk en de sarcofaagdeksel, die ik in de 12e/13e eeuw zou dateren. Alleen: plaatsnamen met een romano gallische en een germaans gedeelte zijn redelijk zeldzaam, allemaal door naamkundigen uitgezocht en komen per definitie alleen voor in gebieden met een gemengde inheemse/ germaanse bevolking en dan moet je beneden de rivieren zijn en niet zo verder noordelijk als Groningen.
Beste,
Graag zou ik betekenis van een gietijzeren kruis willen weten, wat mogelijk overeenkomsten heeft met een rechtkruis.
Beste, Volgens mij is het gewoon een christelijk kruis-symbool, bedoeld om de weg veilig te houden voor de reiziger. Gietijzer is gebruikt omdat het langer goed blijft dan hout.
Hallo Judith,
Ik zie in het rood stenen sarcofaag deksel uit Garnwerd niet persé een zonnewiel maar eerder het stuur van een schip.
Zou dit misschien een deksel van het graf van een schipper geweest kunnen zijn?
En dan een ‘voorname’ want een met drie boten?
Hallo Renate,
Op zich een goede gedachte, want de afbeelding lijkt inderdaad sprekend op een modern stuurwiel. Alleen…in de periode waaruit deze sarcofagen dateren (11e-12e eeuw) werden schepen of met een roer aan de zijkant van het schip bestuurd of met een roer aan de achterzijde dat met een helmstok direct gestuurd werd. Dus het kan qua tijd niet. Groet, J.